Těžké zadunění se rozlehlo okolím jako zemětřesení a jakmile se z mého okolí vytratily i poslední zbytky denního světla a opožděné záchvěvy mi dozněly v konečcích prstů, já s hrůzou shledala, že očistění mého jména nebude tím největším problémem, kterému budu v nejbližších dnech a týdnech čelit. Mrtvolný pach zatuchliny a štiplavé dusno se vznášely nad mou hlavou jako těžký mrak a ačkoli jsem neslyšela nic, vyjma bušení krve ve spáncích, přesto se to ticho zdálo výhružné a nebezpečné. A tak jsem udělala přesně to, co se dělat dalo. Prohledala blízký váček s několika předměty, zahleděla se do tmy a uděla první kroky vpřed. Lepkavá hmota na podrážkách mých bot mohla být stejně tak dobře hlína, jako tlející mrtvola nějakého červa. A tenhle svět se bude jistě hodně snažit, abych zde v podobné konzistenci ležela brzy i já.
Tak takhle nějak může začít vaše putování světem Stygianské propasti, pokud si jako svou postavu zvolíte ženu. Ultima Underworld je legenda a hardcore dungeon v jedné osobě, který nejen svého času okouzlil nejednoho hráče, ale z jehož potenciálu čerpalo mnoho následných her. Podobné hry se vesměs snaží o totéž, co zde Ultima Underworld: The Stygian Abyss předvedla s grácií průkopníka. Stojíte s holým zadkem a mlhavou předtuchou na začátku dlouhé cesty a před vámi se otvírá svět, kam jeho tvůrci umístili vše, co by vám tu hru mohlo co nejvíce ztížit, ale nikoli znechutit. A nutno říci, že se jim to povedlo veskrze dobře, byť i na démantu této legendy se nějaké ty prasklinky a odřeniny najdou.
Největší devízou této hry je bezesporu fenomenální atmosféra, která vás neodolatelně vábí prozkoumávat každý temný kout a každou místnost, jen abyste odhalili další záhady a kolem vaší hlavy se rozvířila mlha nevyřčených otázek a tušených odpovědí. Stygianská propast je osmipatrový dungeon, který měl být svého času utopií plnou tolerance a krásy, ovšem věci ne vždy dopadají tak, jak bychom si přáli a čím honosnější naše sny jsou, tím temnější noční můry se z nich stávají. Pokud se však domníváte, že zde půjdete od jednoho boje k druhému a vaše čepele a magické hůlky nepoznají klidu, šeredně se mýlíte. I v tomto neutěšeném místě existují lokace, kde dosud přežívá duch civilizace a kde můžete nalézt přátelské tváře a trochu toho klidu. A právě zde nastává ta chvíle, kdy se budete muset zamyslet, poskládat si střípky informací v mozaiku celku a hlavně vytáhnout papír a tužku, protože hra vám své indicie opakuje nerada a vyjma několika pergamenů a stručných nápisů na zdech se k vitálním imformacím dostanete jen obtížně.
Ultima Underworld je obtížná hra, ačkoli ta nepramení ani tak ze složitých puzzlů či soubojů, ale z prostého faktu, že tedy vám hra nic připomínat a sumírovat v deníku nebude, protože tu žádný deník nemáte. Tento zřejmý pokus vtáhnout hráče od okolního světa mé své stinné i světlé stránky a pokud jste fanda toho či onoho přístupu, můžete ho svým názorovým sokům omlátit o hlavu. Samotné questy nejsou zrovna zvlášť nápadité a pestré, ale plně odpovídají okolnímu světu a jeho příběhu. Jsou to útržky informací, které čas a úpadek rozprášily do osmi obrovských podlaží a vy si je musíte pečlivě sesbírat a poskládat v čitelný celek. Já sám jsem se musel asi čtyřikrát lehce inspirovat na internetu, abych se vyhrabal z toho či onoho zákysu. A ani nyní nevím, jestli jsem to či ono nevyřešil díky své mdlé inteligenci, nebo nelogičnosti samotné hry. Ovšem na quest s němým vězněm a ještěry se hned tak zapomenout nedá, protože jeho originalita hodně vyčnívá.
Pokud bych se pokusil vyjmenovat nedostatky této hry, jistě bych v prvé řade zmínil naprosto otřesnou hudbu a zvuky, které ale pramení hlavně z toho, že roku 1992 prostě nebylo možné do hry implementovat to, co v nich slýcháme nyní. O poznání větším neduhem je tak tristní zbytečnost většiny schopností, kterými vaše postava oplývá. Umění plavání, paklíčů, pastí a mnoha dalších je zcela zbytečné a pokud se na ně zaměříte v naivní předtuše, jak zdejší svět pokoříte, budete hořce litovat. Nutno však přiznat, že uzpůsobit skilly postavy hernímu světu je mimořádně obtížný úkol, který si vývojáři musí dobře a dopředu rozmyslet a uzpůsobit mu design map, příběh i questy. Zde to však vypadá, jako by do hry implementovaly ten který skill jen proto, aby hra působila komplexně, ačkoli nemá skoro žádné uplatnění.
Ale ani tento a několik dalších neduhů nemůže změnit co, čím tato hra je. Totiž mimořádně atmosférickou záležitostí, výzvou a snem všech kobkařů. Právě takové hry jako je Ultima Underworld: The Stygian Abyss vás donutí zatáhnout závěsy svého pokoje a s krví podlitýma očima a bledým šklebem na obličeji zavrčet na maminku, přítelkyni či manželku, pokud vám přinese do pokoje trochu jídla, abyste nezemřeli hlady. Mohli byste totiž snadno zapomenout, že jíst musí nejen váš Avatar, ale i vy.
Stručný souhrn