Asi netřeba pochybovat o tom, že nejoblíbenějším světem tvůrců propracovaných RPGček je Forgotten Realms, které se stalo takovým synonymem pro klasické fantasy. Ostatně není se čemu divit, jeho výhody jsou zřejmé: hráči jsou na něj zvyklí, historie tohoto světa je dostatečně propracovaná a zažitá, a v neposlední řadě jeho letitá kvalita a spolehlivost uklidňuje distributory a jejich finanční plány. Naštestí ještě stále existují studia a vývojáři, kteří se nespokojí s vyježděným kolejištěm herního průmyslu a rádi zabředávají do vod neznáma. Již nejedno studio v takovýchto neprozkoumaných vodách utopilo nejen své nápady a invenci, ale i peníze. To naštestí není případ studia Troiky Games, které bylo založeno několika členy Black Isle, jenž se snažili zůročit své zkušenosti z práce na Falloutech. A povedlo se jim to skvěle.
Arcanum se dá stručně popsat jako fantasy svět do kterého vtrhla technická revoluce. Vztah mezi magií a technologií tu není pouze křečovitá snaha o zvýšení komplexnost světa a obohacení RPG prvků. Naopak. Celý příběh se točí kolem vztahu mezi těmito dvěma "názory" a nutno přiznat, že se tvůrcům podařilo tyto zcela nesourodé síly skloubt takřka dokonale. Ruku v ruce s propracovaností světa a jeho ukázkovém propletení s nádherným příběhem, jde i excelentní vývoj postavy, který považuji za jeden z nejlepších, jaký můžete v nějaké hře spatřit. Směle se může srovnávat s vývojem postavy ve Falloutech a nějaké D&D nechává daleko za sebou. Ostatně pravidla D&D nechává za sebou kde co.
Ovšem nejen intelektuálními aspekty, jako je příběh a propracovanost světa, živ je člověk, a tak na řadu přichází hodnocení grafiky, a zvukové stránky hry. Už z okolních obrázků je jasné, že grafika rozhodně nedělá Arcanu ostudu. Nicméně kvalit například takového Icewind Dale nedosahuje. Grafiku trochu sráží několik málo velkých nepřátel, se kterými se někdo moc nepáral a prostě a jednoduše je vytvořil zvetšením jejich menších příbuzných. Obrovskému křišťálovému pavouku v dolech klanu Kola nelze upřít brutální bojové schopnosti, ale jako shluk pixelů nevyhlíží na celkem vypiplaném pozadí moc pěkně. To samé platí i o některých velkých kamených golemech, nebo co to bylo. O hudbě, zvucích a namluvení postav platí více méně to samé, jako o grafice. Rozhodně neurazí, jsou kvalitní a pěkné, ale kvalit her od Black Isle a BioWare nedosahují.
Na závěr tohot stručného popisu mi nezbývá než konstatovat, že Arcanum je skvělé RPGčko, kterému do legendy přeci jenom něco chybí. Bohužel nevím co. Ale vzhledem k tomu, že například sám velký Mondy považuje tuto hru za pokořitele Fallouta, nebude možná chyba ve hře, ale ve mně.
Stručný souhrn