Diablo 2

Počítačové hry se dají připodobňovat k rozličným věcem, či jevům. Například k drahokamu. Stejně jako tento vzácný šperk, i hry mají mnoho stěn, vrstev a rovin, které z odlišného úhlu pohledu poskytují pozorovateli rozdílné zážitky a vjemy. Tak jako se v pečlivě broušeném drahokamu při světle lomí a odráží nespočet paprsků a tvoří společně jeden soudržný vizuální skvost, i dobré hry jsou umě skloubenou kombinací mnoha rovin hratelnost. Příběh, dialogy, design, grafika, hudba a spousta dalších pilířů zábavnosti každé správné hry, zaměstnává vývojáře po dlouhé roky. Ptáte se proč těmito jinotaji a přenesenými významy pitvám všeobecný pohled na hry v recenzi k Diablu 2? Odpověď je stejně tak prostá jako tato hra. Diablo 2 totiž názorně ukazuje, že díru do světa lze udělat i s drahokamem dočista placatým.

Jak jsem již v předchozím odstavci zmateně naznačil, Diablo 2 se oprostilo od mnoha složek klasických RPG her a buduje svůj úspěch na poli chytlavé jednoduchosti a megalomanské touze hráče vypracovat svou postavu až k ďábelské mohutnosti. Příběh zde můžete hledat pouze v několika málo monolozích hlavních postav. Dialogy se zde raději nevedou. NPCčka jsou prostota sama a náročnost questů by se dala s úspěchem používat k testování umělé inteligence japonského budíku. Jak už to tak bývá, pokud někde něco schází, jinde to bude přebývat. Práci kterou si vývojáři ušetřili na implementaci všech výše zmíněných aspektů, z části vložily do vývoje postavy, variability předmětů a jejich vzájemnému vztahu k akčnímu pojetí celé hry. Skutečně, náhodně generované předměty, brněním a helmami počínaje, a prsteny s amulety konče, tvoří svou obrovskou škálou vlastností v podstatě lidské mysli zcela neuchopitelné množství kombinací. Zvlášť za přispění několika druhů drahokamů pěti odlišných kvalit, jenž po vložení do vhodných předmětů poskytují půvabné bonusy k rozličným statistikám. To vše spolu s pěti odlišnými herními charaktery (Barbar, paladin, kouzelnice, nekromancer a amazonka), z nich každý má kromě čtyř hlavních vlastností, i 30 svému charakteru unikátních kouzel a schopností, zaručuje hráči téměř nevyčerpatelné možnosti jak formovat a vylepšovat svou postavu. Tedy dokud ho variabilní možnosti formování postavy budou bavit víc, než stereotypní mlácení strašlivé laviny pekelných nestvůr.

Hodnocení některých her je ošemetná věc. Diablo 2 se na jednu stranu svou jednoduchostí nemůže srovnávat s mnohem komplexnějšími RPGčky klasického střihu, ale na druhou stranu je zde téměř nekonečná variabilita jak formovat svou postavu a sledovat dopad jejích nově nabytých dovedností na nespočtu nepřátel. Každý si musí rozhodnou, jestli mu to stačí k hernímu štěstí. Já sám za sebe prohlašuji, že nikoli. Při mém rozkouskovaném hraní Diabla 2 se mi mezi chvilkami jednotvárné akce do hlavy vkrádala myšlenka, jestli jsem nemohl naložit se svým časem lépe. Například sledováním nekonečným jihoamerických seriálů... tyhle dvě činnosti mají překvapivě mnoho společného...

502kB 356kB 493kB 510kB 587kB 455kB 371kB 496kB 586kB 207kB 348kB 375kB 582kB 605kB 462kB 458kB 445kB 445kB 410kB 453kB

Stručný souhrn