Baldur's Gate 2: Shadows Of Amn

Pokračování úspěšných her to nikdy neměli snadné. Herní obec vyžaduje přinejmenším tak kvalitní (distributor přinejmenším stejně tak úspěšný) titul, jakým byl jeho předchůdce, fantazie netrpělivých fanoušků přiživovaná marketingovým hypem očekává kolikrát zázraky a sebemenší chybky a nedokonalosti jsou mnohem bedlivěji pitvány a kritizovány, než je tomu u ostatních her. Odpovědi na otázku, jak se s tímto nepříjemným problémem vypořádala společnost Bioware, se dočtete v této recenzi.

Hra Baldur's Gate 2 s podtitulem Shadows of Amn je stejně jako předchůdce postavena na Infinity enginu, který ovšem doznal jistých vylepšení. Tím nejzásadnějším je možnost nastavení vyššího rozlišení, než je již trochu archaických 640 x 480. Oficiálně je podporováno rozlišení 800 x 600, ale nic vám nebrání jít ještě dál, pokud na to máte dost výkonný počítač a dost dobré oči. Zvyšování rozlišení nezjemňuje grafiku jako takovou, ale "oddaluje kameru", takže je vše sice méně zubaté, ale také menší. Na druhou stranu vám to poskytuje větší rozhled a snad i přehled. Změnou prošly i animace a tvůrci se dušují, že je nyní vše plynulejší a rozanimovanější než v předchozím díle. Nemám důvod jim nevěřit. Ruku v ruce s lepší grafikou přichází i vyšší nároky na váš hardware a pokud vám první díl běžel jen tak tak, na pokračování raději zapomeňte. V každém případě je grafická stránka hry více než dobrá, a to ať už jde o temné kobky, prosvětlené a živé lokace, nebo vypiplané interiéry.

Pokračování je pokračováním jen potud, pokud má něco společného s předchůdcem. V případě Baldur's Gate 2 jde - kromě jiného - o vývoj postavy a pravidla hry vůbec. Opět byla pro hru použita léty osvědčená a davy milovaná (leč mnou kritizovaná) pravidla D&D, tentokrát doplněna i o prvky třetí edice. Těšit se tak můžete na nové kity, jenž zvyšují variabilitu většiny povolání ve hře. Váš hraničář tak ji může být lučišníkem, pánem šelem, nebo stopařem. S vyjímkou mágů, kteří se mohou specializovat na různé školy magie, dostalo každé povolání do vínku - stejně jako onen hraničář - tři kity. Jak už to tak bývá, ty s sebou nesou jak jisté bonusy, tak i postihy. Hraničář lučišník - abych se držel stejného příkladu - je sice hotovej snajper, ale s ovládáním zbraní na blízko je trochu na štíru. Stejně tak se jeho pružné, přesné a vypracované pohyby nesnesou s kovovým brněním, rukavicemi, či chrániči na ruce. Podobné je to s ostatními kity a tak si musíte dávat velice dobrý pozor, aby některý neduh nekorespondoval se očekávaný stylem hraní vaší hlavní postavy. V nejhorším případě můžete sáhnout po bežném bezkitníkovy. Další výraznou změnou je rozšíření zbraňových specializací a tak místo prozaického dělení na malé, velké a težké meče, se můžete tešit na investování bodíků například do katan, scimitarů, či mečů bastardů. V neposlední řadě byl zvýšem strop zkušenostního limitu a to až na brutálních 2'950'000 exp (v BG 89'000 exp). Ruku v ruce s tím vzrostl pochopitelně i maximální dosažitelný level a také přibyla nová a silnější kouzla.

Již úvodní animace naznačuje, že váš hrdina mé tentokrát opravdu vážné problémy. A taky že jo. Oblast Mečového pobřeží a přilehlých lokací je obývána rozličnými a mocnými postavami. A jedna z nich - jak se zdá - si vybrala za oběť právě vás. Leč vypadá to, že její konání není náhodným činem šílence, ale velice promyšleným plánem. Nejasné poznámky, rozhovory a nakonec i morbidní okolí nenechá nikoho na pochybách, že plán to je minimálně zvrácený a jeho objasnění bude rozhodně ve vašem zájmu. Příběh je nosným pilířem této hry a ačkoliv není dle mého názoru tak dobrý jako v prvním díle, rozhodně nedělá hře ostudu a vaše fantazie si při jeho pozvolném odkrývání jistě užije své.

Hratelnost a atmosféra. Slova tak často omílaná když jde o počítačové hry. Omílaná, leč težko vysvětlitelná a rovněž i dost individuální. Uvodní žalář slouží spíš než gejzír hratelnosti k uvedení do příběhu a seznámení se hrou a jejím ovládáním. Nečekané přerušení vprostřed mučení, shledání se starými známými, spousta otázek a všudypřítomná deprese, chlad a bezútešnost je to první, co vás potká. A tak nezbývá než si obstarat skrovné vybavení a vyrazit zkrze tmavé vězeňské stěny za bezcitným tyranem. Postupně se vám odkrývá více a více z charakteru vašeho věznitele, což sebou ovšem přináší více otázek, než odpovědí. Řinčení mečů, svist šípů, magické formule, jekot umírajících nepřátel a heroické hlášky chrabrého hraničáře, jsou nepostradatelnou součástí vašeho postupu. Stejně tak chmury a deprese kdysi bezstarostného děvčete. A pak to přijde. Mohutná exploze a temné stěny vystřídá prosvětlaná promenáda a čilý ruch, shon a... on. Jak už to tak bývá, věci se znenadání zvrtnou a věznitel je pryč i s nečím, co se musí získat zpět. A tak stojíte uprostřed živé promenády a vaše mysl neví co dřív. Kde to jsem? O co mému vězniteli jde? Kde je? Kdo na něj zaútočil? Kdo jsou muži v kápích? A co ti zahalení čaroději? A tak se pomalu roztáčí pátrání po odpovědích, první questy, první rozhovory a také první odpovědi.

Athkala, hlavní město Amnu, a město peněz. Zde budete trávit spoustu času. Skládám hold vývojářům za vytvoření tak nádherného a živého města. Desítky obchodů, hostinců, chrámů, questů, NPCček a všemožných budouv, vás čekají na každém kroku. Odsud budete vyrážet na hrdinské cesty do okolních lokací. Zde budete nakupovat a prodávat většinu věcí. A zde se jistě v počátcích nejednou ztratíte, a utopíte v přehršli informací, úkolů a rozhovorů. Nutno podotknou že pouze zlomek questů je potřebný k postupu ve hře. Zbytek je nedůležité, leč nádherné dobrodružství, ze kterého se vám bude tajit dech. Ještě si na má slova vzpomenete, až budete řešit záhadu cirkusového stanu, planetární koule, či zlaté lebky. Až půjdete po stopách brutálního vraha, nebo se až po uši zapletete do otrokářské problematiky. Stejně tak záhadné noční boje mezi zloději a novou temnou gildou zabijáků, vám hodí kolem krku další oprátku hratelnosti. Ale i okolní lokace, ať již jde o vísky uprostřed pestré přírody, či menší městečka, nijak hratelnost nesnižují. Maniakální promakanost se dotýká i specifických questů pro jednotlivá povolání, či úkolů vázaných na přítomnost různých NPCček ve vaší partě. A co víc, jednotlivá povolání mohou získat i vlastní usedlost, kde lze nechat odpočinout své unavené kosti před dalším dobrodružstvím. To s sebou pochopitleně nese správné řešení těch pravých questů.

V předchozím odstavci jsem zmínil parťáková NPCčka, což je další z pilířů hratelnosti. Rozhodně se nejedná o pouhé figurky disponující bojovými schopnostmi. Každé NPCčko které se k vám může přidat do party je svou vlastní osobností, s vlastní hlavou a názorem jak na vaše činy, tak i ostatní parťáky. Nejednou se tak vmísí do vámi vedeného rozhovoru, poskytnou vám radu, či si budou chtít popovídat o svých problémech. Stejně tak mnohokrát budete muset řešit konflikty ve vlastní partě, zapříčinené převážně rozdíly v přesvědčení. Asi není moc překvapivé, že andělský elf se s drowem, či brutálním trpaslíkem, příliš neshodne. A aby toho nebylo málo, může se dost lehce stát, že vaše hlavní postava podlehne kouzlu a půvabům sličných žen, což při vhodně vedených rozhovorech může vyústit až... nechte se překvapit. A bacha na žárlivost, ta dokázala rozhádat nejedny přítelkyně. Ne dámy, nebojte se. I vy máte možnost dostat pod pantofel jednoho nešťastníka. Ano, jen jednoho... a ještě navíc takového divného.

Jak jste už asi z předchozího výkladu pochopili, Baldur's Gate 2 je velice komplexní a propracovaná hra. A jako taková potřebuje i ergonomické ovládání. To ovšem pro vývojáře nebyl žádný velký problém, protože už předchozí díl měl tuto oblast velice dobře a promyšleně řešenou. Až na pár detailů... a ty jsou zde odstraněny. Snad každý kdo hrál první díl si jistě sem tam zanadával na nepřehledný a zmatený deník. Hledání zadaných a splněných questů byla adventura sama o sobě a příběhové poznámky do toho ještě vnášeli větší zmatek. Radujte se hráči. Vývojáři si byli zřejmě dobře vědomi nedostatků předchozí hry a tak zapracovali. Nejen že deník je vizuálně zpracován velice atraktivně, ale i hledání jednotlivých úkolů je radost sama o sobě. Splněné questy se samy přenesou do sekce "splněné questy", příběhové poznámky mají sekci svou vlastní a vše se dá srovnat buď podle jména, nebo času. Vše je navíc rozčleněno do jednotlivých herních kapitol a opatřeno přehledným názvem. Paráda. Většina ostatních vychytávek prošla jen kosmetickými změnami a podle mého názoru rovněž výrazným zkrásněním. Rozkošné "ornamentové klikiháky" perfektně sedí do nádherného fantasy světa.

Ačkoli Baldur's Gate 2 není žádná rubačka, je zde přesto boj nedílnou součástí vašeho putování a tak vás nemohu ochudit ani o popis této problematiky. Stejně jako v předchozím díle a dalších fantasy her postavených na tomto enginu, je zde boj zcela realtimový s možností kdykoliv pozastavit čas mezerníkem. To vám dává možnost libovolně dlouho přemýšlet co by měla ta která postava udělat. Můžete vše. Ty jdi tam, ty zaútoč tímhle na tamtoho, ty vykouzli tohle a ty vychlastej toto. Pak jen znovu stiskněte mezerníka a všichni se mohou strhat jen aby vyplnili vaše pokyny. A pokud jste plánovali s rozvahou a rozmyslem, nebude to dlouha trvat a je hotovo. Většina bojů se obejde bez složitého plánování a i bez kouzel. Stačí prostě kliknou na nepřítele a vaše partička zaútočí. Ovšem na silnější protivníky je třeba použít hlavu, kouzla, taktiku a mezerník. A občas taky mocnou magii save a load. Škála nepřátel je totiž víc než pestrá. Přes trapné koboldy a skřety, až po mocné vampíry, lichy, golemy, beholdery, či dokonce draky. A nekteří z nich disponují nejen brutální fyzickou silou, ale rovněž mocnou magií. A to jak útočnou, tak i obrannou. Prostudování všech kouzel je tedy takřka nezbytností. Z takového drsnšjšího magického boje se tak občas stává docela chaotická a kolikrá i nepřehledná vřava, kde se metá jedno obranné, ochrany odstraňující a útočné kouzlo za druhým. Né nebojte se, zas tak složité to není a v opravdu nezbytných kouzlech, jako "Zlom", "Pravdivé vidění", či "Sejmi kouzlo", se rychle zorientujete a přejdou vám do krve. Ale nejen magií živ je člověk. Tvůrci kromě obrovského množství kouzel zapracovali i na zbraních. Nejen že se ve hře vyskytuje neuvěřitelné množstvé všech možných druhů mečů, seker, či luků, ale narazíte i na mocné předměty s vlastním příběhem, které disponují značnou silou a kolikrát i zábavnými bonusy. A to není vše. Pokud budete mít štestí, jenž ještě podpoříte precizím hledáním, narazíte i na ultimátní a legendární části mocných artefaktů, které můžete následně zkompletovat dohromady. Tedy přímo vy ne, musíte najít někoho dost schopného.

Chyby, chybky a nedostatky. Ty se nevyhnou žádné hře. A Baldur's Gate 2 není vyjímkou. Naštestí nejde o nic vážného. Trochu mě mrzí občasné podvádění někaterých protivníků. Napříkald takový starší beholder začne jakoby náhodou kouzlit pravdivé videní právě v okamžiku, když se k němu přiblíží zloděj schovaný ve stínu. Stejně tak nepřátelští zloději jsou schopni zasadit smrtící ránu zepředu. Dalším problémem je občas krapet haprující umělá inteligence. Jako ideální obět mohu uvést jednoho slavného demi-licha, který kouzlí jak divej jedno kouzlo uvěznení za druhým na postavu chráněnou proti magii, ale ostatní nechráněné nechává zcela bez povšimnutí. V neposlední řadě nemohu skrýt své pochybnosti o kvalitách pravidel D&D, která jsou na můj vkus příliš "lineární" a postavy se skorem vylepšují sami. No, to je asi tak všechno. S posledním patchem je hra celkem bezbugová a tak na nějaký problémek narazíte velice zřídka, jestli vůbec.

Co říci o tomto skvostu na závěr? Snad jen že jde o nádhernou hru, jenž všem RPG naladěným hráčům umožní prožít epické dobrodružství, na které dlouho nezapomenou.


Má druhá recenze napsaná o více jak deset let později (2017):


Baldur's Gate 2 je přesně ten typ hry, který na první pohled vypadá jako splněný sen všech milovníků epických fantasy dobrodružství. Obrovský svět plný intrik, kobek a nepřátel. Svět, kde se snadno ztratíte v nesčetném množství rozhovorů, úkolů a příběhů. Svět, kde se legendární zbraně blyští na slunci a kde vám početná paleta nepřátel zbrotí brnění krví a vnitřnostmi. Někdy vlastními a jindy těmi vašimi. Zde můžete do zblbnutí vylepšovat svůj inventář u obchodníků, řešit questy a trápit vlastní synapse logickými hádankami. Právě zde budete umírat mezi ostrými zuby nastražených pastí, budete prchat před tlupou mocných bytostí a přehrabovat se v široké škále kouzel. A co víc, kolem vaší představivosti se budou pomalu obtáčet tenata zvídavosti a okouzlení, která vás nepustí ze svých spárů, dokud tuto hru nedohrajete.

Nějak tak vypadá Baldur's Gate 2: Shadows of Amn na první pohled a na ten druhý zjistíte, že přesně tak to ve skutečnosti i je. Epické dobrodružství, které se zde chystá rozpřáhnout svou náruč, začíná přesně tam, kde by podobná dobrodružství začínat měla. Na dně. A právě tam se nachází i vaše postava. Ve sklepení a království šíleného mága, který se vyžívá v mučení vaší nebohé duše. A tak vám nezbývá než zatnou zuby a čelit šrámům na těle i na duši s útrpnou důstojností. To je totiž to jediné, co nyní máte. Štěstěna však přeje odhodlaným a vytrvalým a v jednu chvíli se usměje i na vás. Vašeho věznitele přepadne cech zlodějů a jejich řádění vám umožní uniknout. Hned na úvod potkáváte staré známé a museli byste být skutečně bezcitní, abyste je zde nechali. A pokud už bezcitní jste, jistě nejste naivní a snadno si spočítáte, že vám mohou být užiteční. A právě vy a trojice přátel stojíte na prahu daleké cesty za pomstou a odpovědmi. A co víc, jakmile se zdá, že máte vše na dosah, ztratíte ještě něco. A právě zde začíná to dobrodružství doopravdy. Stojíte s holým zadkem na zničené promenádě a kolem vás čilým ruchem žije překrásné město Athkatla. Ženy štěbetají jako ranní kolibříci a také tak vypadají. Z hospod se line cinkání korbelů i výkřiky radosti. Obchodníci do slunného jitra vykřikují své lži a vy nevíte, kam se vrhnout. Ať už se však vydáte kamkoli, nebudete toho litovat. A nebo možná ano, až se prvně setkáte s démonickým lichem, až vás ochromí strach při vyšetřování brutálních vražd na Mostě či až vám pestrý kámen otevře dveře do míst, kde nemáte co dělat. A možná budete litovat i v okamžiku, kdy si vyberete špatnou stranu a shledáte, že ne každá pomocná ruka má čisté úmysly.

Baldur's Gate 2 je hra, kde můžete získat vlastní usedlost, kde se můžete zamilovat a kde vás přehršle dialogů, lokací a příběhů ohromí. Navštívíte překrásná města i zatuchlé kobky plné nemrtvé havěti. Vydáte se do provoněných lesů i lokací, kde se pach krve mísí s letitou špínou. A všude vás to bude bavit. A bavit se budete i se svými společníky, mezi jejichž pestrými charaktery si nepochybně vybere každý. Budete chtít mít v partě zlého kouzelníka či posmutnělou kněžku a kouzelnici s traumatem z dětství? Dáte přednost hrdinnému Minscovi s Vesmírným křečkem či sadistickému Korganovi, jehož sekera zvící gilotiny nadělá z nepřátel malé kousíčky zkrvaveného masa? A nebo si svou partu nakombinujete ze zlých i dobrých charakterů a pokusíte se hádky řešit diplomatickou cestou? Ať už zvolíte jakoukoli cestu, jistě se budete bavit, protože tady si někdo dal s tvořením charakterů značnou práci.

Nicméně Baldur's Gate 2 je hra, která má i třetí pohled. Pokud se zahloubáte hodně do hloubky, možná spatříte, že některé questy by mohly být nápaditější a že jejich řešení nemá tu pestrost Falloutu. Snad si i uvědomíte, že příběh je tak trochu klišé a kvalit Planescape Torment nedosahuje. A snad objevíte i další drobné nedostatky. Nicméně hledat je jinde, než při psaní recenze je asi chyba, stejně jako hledat pihy či nedepilovaný chloupek na těle půvabné přítelkyně, když spolu nazí dovádíte u bazénu. Baldur's Gate 2 je hra, které se chyby odpouští, protože se ztrácí v záplavě kvality a invence. Tahle hra je přesně to, co si pod pojmem epické fantasy představíte. Ne, tahle hra vaše fantasie překoná. Budete na ni vzpomínat dlouhá léta a budou vám sympatičtí všichni, kteří ji také hráli a vy si s nimi o ní můžete popovídat. A jistě budete dobře chápat, když někomu z vás zvlhne oko v návalu nostalgie. Tak jako nyní mně.

534kB 553kB 689kB 961kB 504kB 686kB 590kB 582kB 441kB 663kB 912kB 603kB 908kB 627kB 605kB 909kB 788kB 737kB 709kB 738kB

Stručný souhrn