Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura

Asi netřeba pochybovat o tom, že nejoblíbenějším světem tvůrců propracovaných RPGček je Forgotten Realms, které se stalo takovým synonymem pro klasické fantasy. Ostatně není se čemu divit, jeho výhody jsou zřejmé: hráči jsou na něj zvyklí, historie tohoto světa je dostatečně propracovaná a zažitá, a v neposlední řadě jeho letitá kvalita a spolehlivost uklidňuje distributory a jejich finanční plány. Naštestí ještě stále existují studia a vývojáři, kteří se nespokojí s vyježděným kolejištěm herního průmyslu a rádi zabředávají do vod neznáma. Již nejedno studio v takovýchto neprozkoumaných vodách utopilo nejen své nápady a invenci, ale i peníze. To naštestí není případ studia Troiky Games, které bylo založeno několika členy Black Isle, jenž se snažili zůročit své zkušenosti z práce na Falloutech. A povedlo se jim to skvěle.

Arcanum se dá stručně popsat jako fantasy svět do kterého vtrhla technická revoluce. Vztah mezi magií a technologií tu není pouze křečovitá snaha o zvýšení komplexnost světa a obohacení RPG prvků. Naopak. Celý příběh se točí kolem vztahu mezi těmito dvěma "názory" a nutno přiznat, že se tvůrcům podařilo tyto zcela nesourodé síly skloubt takřka dokonale. Ruku v ruce s propracovaností světa a jeho ukázkovém propletení s nádherným příběhem, jde i excelentní vývoj postavy, který považuji za jeden z nejlepších, jaký můžete v nějaké hře spatřit. Směle se může srovnávat s vývojem postavy ve Falloutech a nějaké D&D nechává daleko za sebou. Ostatně pravidla D&D nechává za sebou kde co.

Ovšem nejen intelektuálními aspekty, jako je příběh a propracovanost světa, živ je člověk, a tak na řadu přichází hodnocení grafiky, a zvukové stránky hry. Už z okolních obrázků je jasné, že grafika rozhodně nedělá Arcanu ostudu. Nicméně kvalit například takového Icewind Dale nedosahuje. Grafiku trochu sráží několik málo velkých nepřátel, se kterými se někdo moc nepáral a prostě a jednoduše je vytvořil zvetšením jejich menších příbuzných. Obrovskému křišťálovému pavouku v dolech klanu Kola nelze upřít brutální bojové schopnosti, ale jako shluk pixelů nevyhlíží na celkem vypiplaném pozadí moc pěkně. To samé platí i o některých velkých kamených golemech, nebo co to bylo. O hudbě, zvucích a namluvení postav platí více méně to samé, jako o grafice. Rozhodně neurazí, jsou kvalitní a pěkné, ale kvalit her od Black Isle a BioWare nedosahují.

Na závěr tohot stručného popisu mi nezbývá než konstatovat, že Arcanum je skvělé RPGčko, kterému do legendy přeci jenom něco chybí. Bohužel nevím co. Ale vzhledem k tomu, že například sám velký Mondy považuje tuto hru za pokořitele Fallouta, nebude možná chyba ve hře, ale ve mně.

823kB 766kB 826kB 749kB 854kB 685kB 730kB 729kB 650kB 857kB 644kB 552kB 657kB 723kB 832kB 710kB 598kB 826kB 847kB 519kB

Stručný souhrn

*) Systematická katalogizace začala až květnem 2006